חיפוש

עונש על עבירות האקינג

עברייני מחשב רבים מאמינים שלעולם לא ייתפסו, הם בטוחים שאי אפשר להתחקות אחריהם ושרשויות אכיפת החוק חסרות אונים למול פעילותם, כמובן שהתפיסה הזאת מוטעית במקרים רבים וקיים עונש בררו על עבירות האקינג שיכול להיות חמור ביותר.

חוק המחשבים

חוק במחשבים קובע כי אסור לחדור למחשב בצורה סמויה וללא אישור בעל המחשב, החוק קובע עונש של שלוש שנות מאסר על הפרת החוק ובנסיבות מחמירות, חמש שנים. חשוב להדגיש שהעונש הוא רק על ביצוע עבירת ההאקינג, אם בנוסף נוצלה הפריצה למחשב לביצוע עבירות נוספות כמו גניבה של כספים, או פגיעה במחשב ובמידע שהוא אצר קיימים עונשים אחרים שייקבעו לפי חוק העונשין.

פרקליט המדינה, שי ניצן, קבע שלוש קטגוריות ענישה על פי חומרת העבירה והנסיבות, הקטגוריה הראשונה והחמורה ביותר נוגעת לפריצות לגופים לתשתיות מחשוב קריטיות של המדינה, פריצה לרשתות מחשבים של גופים ביטחוניים ולרשתות של גופים פיננסיים גדולים כמו בנקים וחברות אשראי. פריצות אלה ייחשבו לרוב כפריצה בנסיבות מחמירות והעונש שיוטל יהיה מקסימלי.

הקטגוריה השנייה נוגעת לחדירה לרשתות של גופים ציבוריים שלא הוגדרו כתשתיות קריטיות, פריצה לרשתות ומחשבים של חברות למטרות ריגול עסקי, גניבת כספים, פגיעה חמורה בפרטיות או פריצה ממניעים כספיים ואידיאולוגיים. במקרים אלה לרוב יוטל עונש מאסר, גם אם לא מקסימלי.

הקטגוריה השלישית מכילה את כל עבירות המחשב שלא נכללו בקטגוריה הראשונה והשנייה, לרוב העונש שייגזר על העבריינים הוא עונש מאסר על תנאי.

לקבלת מידע על חוק המחשבים ועבירות פליליות נוספות – למידע נוסף כנסו לאתר martindale.co.il

סוגי העבירות שניתן לבצע במחשבים:

שיבוש או הפרעה למחשב או לחומר מחשב– מחיקה של מידע ממחשב או שיבוש מכוון של אופן פעולתו.

מידע כוזב או פלט כוזב– העברת מידע כוזב למחשב כדי שהפלט שיוציא יהיה שקרי נחשב גם כן לעבירות מחשב, בסעיף זה נכלל גם כתיבת תוכנה פגומה במכוון כדי שתוצאותיה יטעו את המשתמש.

פעולות אסורות בתוכנה– החוק קובע פעולות האסורות לביצוע בתוכנות, ביניהן – שיבוש הפעילות התקינה של התוכנה, שינוי שיגרום למחיקה של חומר מהמחשב או לשיבוש שלו, שינוי שיוביל להנפקת פלט שקרי על ידי המחשב, שימוש בתוכנה כדי לבצע האזנות סתר ועוד.

 

מסך מחשב עם קודים

 

אופי עבירות מחשבים

כמות עבירות המחשבים בעולם גדלה כל הזמן, למול העבריינים והאיומים פועלות חברות אבטחת מידע שמנסות להגן על לקוחותיהן מפני פריצה, רוב הפריצות בימים אלה הן עבירות שמגיעות ממני כלכלי, ועוסקות העיקר בגניבת פרטי כרטיס אשראי ופרטים פיננסיים אחרים.

חלק ניכר מהעבירות האלה מבוצעות על ידי אזרחים זרים שלרוב קשה לתפוס במיוחד כאשר מדובר בתושבי מדינות עולם שלישי ששיתוף הפעולה שלהן עם מדינת ישראל נמוך.

לצד עבירות אלה קיימים גם שחקנים גדולים וחזקים יותר בתחום, לרוב הגופים הללו לא יתעניינו במשתמש הפשוט ברשת וינסו להוציא אל הפועל מתקפות למול גופים גדולים וחזקים.

באותו נושא