חיפוש

מה ההבדל בין תובענה ייצוגית ותביעה פרטית?

לא פעם אנחנו שומעים על אנשים שמתבלבלים בין תובענה ייצוגית לבין תביעה פרטית. לאחרונה ראינו לא מעט פוסטים ברחבי הרשת שעסקו בשתי התביעות הללו וצוין בהם מידע שגוי. כדי להביא למודעות בנושא ולשנות את חוסר הידע שקיים בקרב רבים מהציבור, החלטנו לבדוק את העניין באופן מעמיק ולחזור עם מדריך ממוקד שיאפשר לכולם לדעת אחת ולתמיד מה ההבדל בין השתיים. הישארו אתנו ותגלו.

 

הגורמים שסייעו לנו בכתיבת המדריך

יש לנו ידע בסיסי בכל הנוגע לתחום המשפט, את זה אתם וודאי יודעים אם אתם קוראים את המדריכים שלנו באופן קבוע. הפעם, בחרנו שלא לכתוב את המדריך באופן עצמאי ופנינו אל גורמים שונים שסייעו לנו לאסוף מידע מהימן בנושא. בכתיבת מדריך זה נעזרנו בגורמים הבאים:

  • משפטנים שעסקו בתחום
  • אנשים שתבעו בעבר בתביעות פרטיות
  • אנשים שלקחו חלק בתובענה ייצוגית

שאלנו את כל אחד מהגורמים את השאלות הנחוצות שיאפשרו לנו להבין את הנושא באופן מעמיק וחזרנו עם כל התשובות המעניינות ביותר.

 

ההגדרה של תביעה ייצוגית

כדי שנוכל להציג בפניכם את ההבדלים בין השתיים, אנחנו צריכים קודם כל להתעכב על ההגדרות של כל אחת מסוגי התביעות. נתחיל קודם כל בתביעה ייצוגית. מדובר בתביעה שנחשבת לתביעה ציבורית. במהלכה, התובה משמש ומייצג קבוצה גדולה שכוללת עוד אנשים שמיוצגים על ידי עו"ד תביעות ייצוגיות. תביעה זו נקראת גם תובענה ייצוגית והיא באה לידי ביטוי לאחר שנגרם נזק לכמה אנשים.

 

ההגדרה של תביעה פרטית

תביעה פרטית, בניגוד לתביעה הייצוגית, כוללת מספר מצומצם בהרבה של תובעים. יש בעצם 2 גורמים שלוקחים חלק בתביעה. המשותף לשני הגורמים הללו זה סכסוך כלשהו. ראוי לציין כי בתביעה מסוג זה, התובעת לא יכולה להיות חברה.

 

הסכומים שבאים לידי ביטוי בכל תביעה

תביעה פרטית נקראת לא פעם גם תביעה קטנה והיא מוגבלת בסכום שאינו עולה על סך של – 33,550 ₪. לעומת זאת, תובענה ייצוגית אינה מוגבלת בסכום מסוים. אפשר לראות זאת בכך שלא מזמן הייתה תביעה מסוג זה שהסתימה בסכום של כמה מאות מיליון שקלים.

 

מה המשותף לשתי התביעות הללו?

אם יש עניין אחד שמשותף לשתי התביעות הללו זו העובדה שבשתיהן יש צורך בליווי של עורך דין מוסמך. שכן, כל אדם שפונה אל בית המשפט צריך שיהיה לו גב מטעם אדם שבקיא בתחום. אם אתם מתכננים להגיש את אחת מהתביעות הללו, כדאי שתדעו שעליכם לבחור בעורך דין שעונה על הפרמטרים הבאים:

  • בעל ניסיון רב בתחום
  • ייצג בעבר תיקים דומים
  • בעל תעודת הסמכה

 

לסיום

עד כאן ההבדלים בין תובענה ייצוגית ותביעה פרטית שאתם פשוט חייבים לדעת. כעת, כשיש לכם את המידע בתחום, אתם יכולים להיות בטוחים שאם תחליטו לתבוע באחת מהדרכים הללו, תדעו איך.

סמל משפטי

 

באותו נושא