חיפוש

לשון הרע באינטרנט – ממה להיזהר?

לשון הרע קיימת באינטרנט מהיום בו הפך האינטרנט מקום לכל אדם לבטא את מחשבותיו.

יחד עם זאת, רוב האוכלוסייה אינה מודעת להשלכות של פרסומים באינטרנט ולכן הרשתות החברתיות עדיין משמשות זירה להתנגחויות והשמצות. אז רגע לפני שאתם מפרסמים, או מאפשרים פרסום פוגעני – מה אתם חייבים לדעת?

 

מה צריך לדעת לפני שמפרסמים מידע באינטרנט?

עו"ד יוני לוי, מומחה לתביעות לשון הרע בין היתר, מציע הסבר קצר ומאיר עיניים לגבי הנושא. עו"ד לוי טיפל לאורך הקריירה שלו בעשרות מקרים ומציע בעיקר להיזהר מכל פרסום שלילי, בכל פלטפורמה הקיימת ברשת.

זה יכול להיות פרסום בעמוד האישי שלכם בפייסבוק, זה יכול להיות בקבוצת וואטסאפ, בקבוצת פייסבוק ציבורית ואפילו קבוצה פרטית, טוויטר, אינסטגרם וכן הלאה – בכל מקרה פרסום בפלטפורמות האלה נחשב פרסום ציבורי ולכן יכול לחשוף את המפרסם לתביעת לשון הרע, או תביעת דיבה.

 

מי הצדדים בתביעת דיבה?

בכל מקרה של תביעת דיבה, קיים התובע שהוא כמובן הנפגע מדברי הפרסום. שנית, יש את המפרסם כמובן, שהוא לרוב האדם שכתב את המידע ופרסם אותו בעצמו, אך יש לקחת בחשבון כי גם מנהלים של קבוצת פייסבוק, שבה התרחש פרסום שלילי ללא ביקורת של מנהלי הקבוצה, יכול לחשוף גם את מנהלי הקבוצה לתביעה.

 

האם כל פרסום שלילי נחשב לשון הרע?

כמו בהלכה היהודית, גם חוק לשון הרע בישראל מגן על חופש הביטוי ולכן בתי המשפט נזהרים מאוד בעת טיפול בתביעות דיבה ולשון הרע.

כך למשל, מותר לפרסם מידע שלילי אודות אדם שיש בו סכנה לציבור. זה יכול להיות עסק שבעליו מנסים להונות את הלקוחות, אדם פרטי שפוגע בילדים חו"ח וכן הלאה. יחד עם זאת, כדי להבטיח שהמפרסם לא יהיה חשוף לתביעה, הוא חייב לוודא כי יש בידיו הוכחות אמיתיות לדברים שהוא מפרסם.

הוכחות אלה צריכות להיות קבילות בבית משפט, כדי להבטיח שיוכלו לשמש את המפרסם במקרה של תביעה. לבסוף, אם הדברים פורסמו בתום לב, כלומר לא הייתה כוונה מודעת לפגוע וכן ניתן להוכיח כי לא היתה כוונה כזאת, אז בית המשפט יכול לקבוע כי לא מדובר בלשון הרע.

 

היחס של בתי המשפט לתביעת לשון הרע

בתי המשפט בישראל אינם מקלים על התובעים במקרה של תביעת לשון הרע, או תביעת דיבה. התובעים צריכים להוכיח מעל לכל ספק כי היתה כוונה לפגוע, כי המידע אינו אמיתי וכי אין בו שום עניין אמיתי לציבור.

 

לסיכום

לשון הרע באינטרנט הוא עניין חמקמק וכדאי להיזהר מאוד לפני כל פרסום של מידע שלילי, על כל אדם, מכל סיבה, בכל פלטפורמה שהיא. יחד עם זאת, אם נפגעתם מפרסום שלילי, או נחשפתם לתביעה בנושא, את תתמודדו לבד – פנו לעו"ד לשון הרע וקבלו סיוע מקצועי.

 

מבנה בית המשפט

באותו נושא
גבר מל מחשב
עונש על עבירות האקינג

עברייני מחשב רבים מאמינים שלעולם לא ייתפסו, הם בטוחים שאי אפשר להתחקות אחריהם ושרשויות אכיפת החוק חסרות אונים למול פעילותם, כמובן שהתפיסה הזאת מוטעית במקרים

קרא עוד »