חיפוש

חדשנות בעולם המשפט – האם הקורונה שינתה משהו?

מאז פרוץ הקורונה חלו שינויים משמעותיים בשגרת היום יום של כלל תושבי ישראל בכלל תחומי החיים.

אחת הסוגיות הבוערות ביותר היא השאלה הכלכלית וכיצד ניתן להמשיך להתפרנס לאור הצורך במיגור ההדבקה ומניעה של התפרצות נוספת.

נכון לעכשיו ניתן לחלק את שוק העבודה בתקופת הקורנה לשניים: העובדים מהבית והעובדים שממשיכים להגיע למקום העבודה שלהם על בסיס יומיומי.

מצב חדש זה מעלה שאלות רבות לגבי יחסי עובד מעביד.

כיצד אפוא מתייחס החוק לשני מצבים שונים אלו והאם נעשו שינויים כלשהם על מנת להתאים את החוק למצב? כתבה זאת תיתן מענה לשאלות אלו.

מעבר לעבודה מהבית בעקבות הקורונה – מה אומר החוק?

לכאורה עבודה מהבית היא פתרון מעולה לתקופת הקורונה, היא מפחיתה את הצורך בלהיחשף לחולים פוטנציאלים, היא חוסכת זמן רב על נסיעות מהבית לעבודה והיא מאפשרת לעובד להיות קרוב לבני משפחתו.

אז איך בעצם עבודה מהבית שונה מעבודה במשרד מבחינה חוקית? מבחינת החזרים עובד אשר עובד מהבית אינו זכאי להחזרי נסיעות.

מבחינת החזרים על הוצאות אחרות אשר גדלות בעקבות המעבר לעבודה מהבית גם כאן החוק לא מחייב את המעסיק לתת לעובד החזרים. כך למשל על הוצאות חשמל, מים וציוד משרדי נדרש העובד לשלם מכיסו אלא אם כן הגיע להסכמה אחרת עם המעסיק שלו.

קושי להגיע לעבודה בעקבות משבר הקורונה

אומנם בתחומי ההייטק והעבודות המשרדיות השונות האפשרות לעבוד מהבית מהווה פתרון ריאלי אך בתחומים רבים עבודה מהבית היא לא אופציה.

בתחומים בהם נדרש לעבוד עם קהל משתנה או עם מיכון מיוחד, אין מנוס מלהגיע למקום העבודה. בהתאם לזאת עובדים חיוניים במפעלים, במרפאות, בבתי מרקחת ובחנויות מזון למשל ממשיכים להגיע למקום עבודתם על בסיס יומי.

אחד הקשיים בהם נתקלו עובדים שכאלו הוא הקושי להגיע למשרד. בשל משבר הקורונה צומצמה תדירות ההגעה של קווים אוטובוס רבים וחלק מאותם קווים אף בוטלו לחלוטין.

כמו כן, מתוך צורך להתייעל ובשל מעבר של חלק מהעובדים לעבודה מהבית, חברות רבות במשק לא מספקות יותר הסעות לעובדים. אותם עובדים אשר הסתמכו על אמצעים אלו בשגרת יומם נותרו עתה ללא מענה.

אומנם אין חוק חדש שמתייחס לסוגיה שנוצרה בעקבות הקורונה אך אותם עובדים יכולים לטעון כי חלה "הרעה מוחשית" בתנאי עבודתם. אם המעסיק לא ימצא לעובדים אלו פתרון הגעה הולם הם רשאים למעשה להתפטר ולקבל את כל ההטבות להם היו זכאים לו המעסיק היה מפטר אותם.

הטבות אלו כוללות דמי פיטורין ודמי אבטלה מיד עם תום העסקתם במקום העבודה הקודם וללא צורך בתקופת המתנה וחיפוש עבודה חלופית. בחלק מן המקרים על מנת להתפטר בדין מפוטר יש להגיש מסמכים מסוימים ולכן בכל מקרה של ספק כדאי להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה על מנת לעבור את התהליך בצורה נכונה.

למעשה החוקים שמתייחסים היום לעבודה מהבית ולנסיעה לעבודה לא שונו כלל בעקבות הקורונה. בעוד עובדים אשר מוסיפים להגיע לעבודה זוכים להגנה מסוימת של החוק, עובדים אשר עברו לעבוד מהבית לא מקבלים מענה לצרכיהם ויאלצו להגיע להסדר עם המעסיק שלהם עד אשר החקיקה תשתנה.

פסל משפטי מזהב

באותו נושא
הקמת סטארט אפ ב- 3 ימים

צה"ל כבר בעניינים, מועצת הירקות כבר התנסתה ברעיון ואפילו מרכזי מדע ותורה, עושים מאמצים לחבר את הטכנולוגיה ליהדות, כבר יודעים – האקתון הוא הדרך הנכונה

קרא עוד »
מגוון רחב של תכשיטים
כיצד לייצר תכשיטים בדרך חדשנית?

ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות, הביאה איתה שיטות ייצור חדשניות גם בתחום התכשיטים. לצד השיטות המסורתיות הנהוגות כבר אלפי שנים, צורפים רבים משלבים שיטות חדשניות יותר,

קרא עוד »