חיפוש

הנגשת מסמכים לבעלי מוגבלויות

בעולם שבו כמעט כל התהליכים הבירוקרטיים נעשים ברשת, ולעיתים קרובות תוך כדי שימוש במסמכי PDF ודומיהם, הנגשתם הופכת לחשובה מתמיד.

זוהי חובה חוקית של יוצר המסמך, אך גם חובה מוסרית שלנו כחברה. כיצד ניתן למלא חובה זו?

הנגשת מסמכים דיגיטליים היא אחת הדרכים החשובות והנחוצות ביותר להקל על בעלי מוגבלויות בהתמודדות עם מערכות בירוקרטיות. לפי הערכות של Adobe, יוצרת ה-PDF, לפחות 4% מהמשתמשים זקוקים לתוכנות עזר מסוג כלשהו כדי לקבל גישה למסמכים. אז מה אנחנו יכולים לעשות כדי להקל עליהם?

 

ראשית – ממה להימנע?

חשוב מאוד לא ליצור מסמכי PDF הכוללים צילום אחד ענקי של מסמך פיזי או תמונה. מסמכים אלו בלתי קריאים לחלוטין על ידי תוכנות עזר, ולא ניתן גם לחפש בהן שום דבר. מסמך PDF זה הוא עוין מאוד עבור בעלי מוגבלויות, ולא נעים לשימוש גם עבור משתמשים מהשורה. מסמך PDF חייב להיות מורכב מאלמנטים הניתנים לחיפוש ומתגיות, שהן מה שמאפשר לתוכנות עזר לקרוא מסמך.

 

מה כן לעשות? הנגשת המסמך ברמת הטקסט

  • בניית פסקאות – שימוש במבנה פסקאות מתאים, עם מבנה היררכי ברור של כותרות, יסייע לתוכנות נגישות לנווט נכונה בטקסט, ובכך לעזור לקורא בעל המוגבלות.
  • שפה נכונה – שימוש בשפה פשוטה ובהירה יכול לסייע מאוד לקורא בעל מוגבלות. משפטים קצרים וממוקדים, בעלי נושא אחד בלבד, קלים בהרבה לקריאה. חשוב גם להימנע משימוש בשפה טכנית מיותרת ולהשתמש במונחים מוכרים ככל האפשר.
  • שימוש בתרשימים ותמונות – יכול לסייע מאוד גם כן בהנגשת טקסט, אך יש לשים לב שתמונות כאלו נמצאות בפורמט מתאים ולא מפריעות לפעולת תוכנות הנגישות.

 

שימוש בתוכנות עזר

כפי שנאמר קודם, ישנן תוכנות רבות מסוגים שונים היכולות לסייע לנו להנגיש מסמכים לבעלי מוגבלויות. תוכנות אלו יכולות לחסוך חלק מהמלאכה הידנית של הנגשת המסמך, הכוללת אלמנטים טכניים שלא כולם בקיאים בהם. יש לשים לב שלמרות שתוכנות אלו יעילות מאוד, עדיין יש צורך לעבור על תוצאותיהן בזהירות. שילוב של פעילות תוכנה ובדיקה אנושית יפיק את התוצאות הטובות ביותר. חפשו את תוכנת העזר המתאימה ביותר עבורכם.

 

היוועצו במומחים לדבר

הנגשת מסמכים יכולה להיות עניין טכני מסובך יחסית, ויכול להיות שתרגישו שחסרים לכם הכלים לעשות זאת כמו שצריך. אין כל בושה לפנות למומחה להנגשה אם אתם מרגישים שהדבר נחוץ, ובפרט אם ההנגשה נעשית לכמות גדולה של מסמכים המיועדים לקהל רחב. מומחה להנגשה יוכל להכווין אתכם לכלים הנכונים עבור הנגשת המסמכים הספציפיים שלכם, וללמד אתכם כיצד ליצור מסמכים שקל יותר להנגיש בעתיד.

 

זכרו למה אתם מנגישים מסמכים

בעלי מוגבלויות הם מהפגיעים והרגישים ביותר בחברה שלנו, וזוהי חובתנו לנסות ולסייע להם ככל שניתן. הנגשת מסמכים יכולה להראות כדבר שולי, אך נוכחותו של מסמך מונגש יכולה לשנות המון עבור בעל המוגבלות.

 

קובץ

באותו נושא